En hvid bonde planter ris i Tanzania

.
Jeg elsker ord.

En kærlighed, som jeg af og til får gjort alt for lidt ved. I travlhed og hurlumhej fastfryses begreberne og stivner i den form, de i sin tid blev skabt som. Det fede ved at være langt ude på landet i Tanzania, hvor der virkelig ikke sker en hylende fis, er at jeg har genopdaget min evne til at lege med sproget og tviste ordene sådan, at de får nye betydninger sammen med de trygge og gammelkendte. Læseren kan selvfølgelig vælge at opfatte ordene i deres klassiske betydning, men den mere vilde/eksperimenterende kan følge med mig på ordsafari og kan, ud over de historier jeg fortæller, fryde sig over, at intet er som det plejer at være.

Måske er det det, der gør mine rejser til Tanzania til særlige huller i trummerummen. At intet er, som det ser ud til. Det mest udfordrende og spændende for mzunguen (den hvide) er, at intet som helst er, hvad det ser ud til. Det mest udfordrende og spændende for mig i forhold til Dotto, ligger i at begribe hvor forskellige vi er. At acceptere, at vores verdensbilleder ikke bare kommer fra to forskellige kontinenter, men lige så godt kunne være etableret i to forskellige galaxer.

Det har ikke noget som helst med Venus og Mars at gøre. Ikke det allermindste med mande- og kvindeforståelse at fatte. Det er et helt lag dybere end som så. Og ellers ville jeg da heller ikke have præcis samme gap i forståelse over for mine utallige svigerinder, der for mig er lige så uigennemskuelige.

Et eksempel er risplantning.
Med røven i vejret, ondt mudder om fødderne og vand til knæene i timevis, mens ukendte insisterende insekter svirrer om ørerne. De gør ingen ting, de ER der bare. Snothamrende irriterende.

Første gang, jeg skulle plante ris, var da jeg var helt ny i familien. Jeg er landmand og har desuden arbejdet med grønsagspakning i mange år. Så jeg er god til det med håndarbejde. Og hurtig. Selvfølgelig blev jeg provokeret af, at alle spurgte: ”Jamen kan hun det?” Om den hvide dame, som blev modtaget med venlig distance. Wazungu er skrappe til mange, mange ting, men her har man ikke set mange af dem lave andet end at synge og tromme og danse og få tyndskid. Så spørgsmålet om mine evner som risplanter forekom rimelig nok. Stålsat på at ville gøre deres tvivl til skamme klistrede jeg mig ned i muddermarken. Yderst bevidst om, at jeg IKKE skulle gå på røven, selv om onde-mudderet sugede mig fast, hvis jeg stod for længe på samme sted.

Dotto viste mig risplantningens mysterium, som så ret tilgængeligt ud. I den ene hånd har man et bundt planter og den anden hånd sætter så planterne ned i mudderet med en planteafstand på ca. 35 cm. Han er hurtig, min mand. Selv i afrikansk kontekst er hans lyd af plump, plump, plump hver gang en plante finder sit nye mudderhjem imponerende. Det er så ikke noget, man taler om. På samme måde, som man erkender, at nogle er ekstremt dovne, så ved man godt, at Dotto er hurtig. Det er bare et livsvilkår.

Jeg havde ikke opdaget, hvad der var galt i Dottos instruktion. Der gik næsten to dage, hvor jeg var rasende på mig selv (og lidt på Dotto) fordi jeg simpelt hen ikke kunne få tempo på min plantning. Hver eneste bevægelse krævede stor koncentration, fordi jeg skulle TÆNKE over hvor jeg skulle smække risplanten i. I tepausen på andendagen gik en risprås op for mig. Jeg manglede RÆKKER! Og SYSTEMER! Hele familien var i marken. Det plumpede og plumpede rundt omkring mig. En plante her, en der, en lidt længere væk og en ovre til den anden side. Når de rykkede videre, stod planterne på mirakuløs vis med en nogenlunde ens planteafstand.

Efter pausen afspærrede jeg en stribe af marken: ”HER PLANTER JEG!” bekendtgjorde jeg, og det blev ikke kommenteret. Og så startede jeg helt ude ved kanten med at sætte 25 planter på række med helt samme planteafstand. Næste række skulle så bare startes i mellemrummet, og så var det bare derudad. Fra venstre mod højre, samme system i det uendelige. Lettelsen var næsten fysisk. Jeg plantede og plantede og vrissede af dem, der plantede ind i mit område, for endelig havde jeg fået det til at køre.

Den dag i rismarken gik det op for mig, at jeg har alvorlige mangler i mine afroskills. På vore breddegrader henfalder vi let til at bemærke, at folk, der kommer fra det afrikanske kontinent mangler nogen helt basale kundskaber. Vi bemærker og irriteres over de mangelfulde kalenderfærdigheder. Vi undres og er en smule nedladende i forhold til den tilsyneladende usystematiske måde at angribe en opgave på. (Dotto kan altså godt finde på at starte hakning af vores jordbærmark sådan lidt midt i, men når han er færdig, har han hakket det hele). I det hele taget er det noget rod med dem.

Men der i rismarken gik det op for mig, hvor afhængig jeg er af systemer. Jeg blev fysisk utilpas over ikke at kunne gennemskue systemet, og fik det først til at fungere, da jeg havde oprettet noget, der med min puslespils-og legoklods-opfostrede hjerne holdt sig til reglerne.

Og jeg forstod, at det var mig, der manglede skills i Dottos verden. Og at vi to er nødt til at tage til Tanzania hvert år, fordi det er den eneste måde at genoprette balancen. Det holder jo ikke, at det altid er mig, der er den kloge. At vi altid befinder os på min hjemmebane, hvor hans ”mangler” er så åbenlyse. Og jeg skal huske at medbringe min ydmyghed, når jeg tager herned. Holde mig for øje, at det ikke er en dårligere eller mindre bemidlet verden. Det er bare en totalt anden verden og intet er bedre eller dårligere. Det er bare så ANDERLEDES.

Nogle dage senere havde jeg den bedste plantedag ever. Dotto og tvillingebror Kulwa tog planter fra den ene mark op og jeg plantede dem igen. En hel mark for mig selv. Ahhh, hvilken velsignet orden. I lige rækker og geledder stod de der og vidnede om mzunguens mangel på spontanitet og uforudsigelighed. Marken ligger i en lavning som vi skal igennem, hver gang vi skal til byen. Og næsten hver gang stoppede min følgesvend op for at præsentere den underlige mark. ”Se lige der”, med overstadig latter i stemmen. ”Den mark er plantet af vores mzungu – er det ikke sjovt?” Ingen af de mange forbipasserende kunne se nogen grund til at plante i rækker, men på den anden side, hvis det er min vej, så er den vel lige så god som så mange andre.

Det er klart, at jeg udfordres, når jeg oplever noget, som både kunne gøres mere rationelt, hurtigere og lettere. Når arbejdsgangene er decideret gakkede. Og jeg knytter sylten, bider alle mine forslag i mig og prøver at gå med the flowet. Tid er der som regel nok af. Og når mine venner ikke har noget imod hårdt arbejde og tunge løft, skulle jeg da være et skarn, om jeg forsøgte at blande mig i og kloge mig på arbejdsprocesser, der har været som de er i generation efter generation.

 

 

Læs flere af Jeanettes historier på Facebook

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.

  • Tjek andre artikler fra Mwaka Huu 2022-23:
    Det Utamadunilejr donerede trommehus fungerer til dagligt som lager og omklædningslokale for den ca. 30 medlemmer store, eminente dansegruppe WanaSesilia, og deres fantastiske trommesjak. [...] Læs mere...
    African Project Center er en grund med hus og gæstehuse i fiskerlandsbyen Abene i Sydsenegal. [...] Læs mere...
    Voggu børnehave i det fattige nordghana blev oprettet i februar 2020 af en gruppe unge mennesker, der havde bemærket problemet med, at de større børn ofte ikke kom ret meget i skole, fordi de skulle tage sig af deres mindre søskende, mens forældrene arbejdede i marken. Dette har ført til, at de unge ledet af en universitetsstuderende fra landsbyen – en lokal rollemodel – organiserede sig og fik sat gang i projektet. [...] Læs mere...
    U-kasserapport vedrørende Drumstore til Bujora Dance Troupe/Drumpavillon til Sukumamuseum Tanzania             [...] Læs mere...
    Min 16. rejse til Sukumaland fordelt over 44 år. Alle unødvendige rejser frarådes. Det ligner mere et forbud, men det er ikke forbudt at rejse. Jeg bider hovedet af al skam og holder op med at se mig selv som samfundsfjende. Jeg SKAL til Usukuma. En enkelt person i vores omgangskreds er smittet. Vi skal mødes med nogen, som har været sammen med vedkommende, så vi kræver maske og to meters afstand. På Bujora plejer vi at holde et mindre bryllup hvert år, når vi ankommer. Vi medbringer i år en passende lagkage fra bageriet over for New Mwanza Hotel. Den forsvinder stille og roligt, mens vores venner besøger os en efter en, da vi er installeret i den sædvanlige hjemlige hytte. Opdatering fra min 16. rejse til Sukumaland i vinteren 2021 Vores lille hus i Makelu er nu færdigt, det mangler kun maling. Vores gode ven, maleren Gunze, har allerede været og tilbudt at male, det må blive til næste år. Da jeg ankom til Tanzania i år, led jeg af en frygtelig gang ischias i mit højre ben. Vi tog til den unge medicinmand Chabagi i Misungwi. Han gav mig noget medicin til at smøre på mit dårlige ben. Det har helt sikkert hjulpet. I skrivende stund er dårligdommen næsten væk. Ja, man må have tålmodighed med den slags og jeg har været til min første danseøver i lang tid. Chabagi er i øvrigt også specialist i dansemedicin. Han havde lige lavet en masse, som blev velsignet, mens vi var hjemme hos ham. I år var skrækken for corona helt drevet over i Tanzania og Malezu fulgte mig til Dar på hjemturen. Vi havde en hyggelig uge med vores gode ven maleren Mosher, som kender byen rigtig godt. Vi var på Coco Beach, på markedet og fiskemarkedet og inde ved butikkerne på hjørnet ved Mnazi Mmoja parken, som betyder parken med én palme, hvor man finder de nyeste kangaer og kitenge stoffer. Vi fandt kangaer med billede af den afdøde præsident Magufuli og den nye kvindelige præsident Samia Hassan. Vi har fundet et dejligt listigt lille sted helt nede ved havnen, hvor man får god mad og kolde øl. Ubongo, som er kælenavnet for Dar, er virkelig en charmerende storby. Kærlig hilsen fra Kirsten [...] Læs mere...
    Ophold i Ghana. Landsby eller by, på eventyr, som frivillig, i praktik eller i fordybelse i danse/tromme-livet. [...] Læs mere...
    Jeg sidder på mit arbejde og har meget svært ved at koncentrere mig. De sidste 18 dages oplevelser kører rundt i mit hoved, ansigter, sprog, situationer, lugte, danse, relationer, tårer af glæde og sorg. Går i gang med at skrive. Jeg retfærdiggør mit skriveri i arbejdstiden ved, at hvis jeg ikke skriver ned, kommer hele min arbejdsdag til hvert femte minut at blive afbrudt. Mit sind vil rejse 10.000 km sydøst og jeg vil sætte mig på en sten på Bujora. Jeg vælger nok den store med Sander Machombos runer, kigger ud over dansepladsen og lader myrerne bruge min arm som motorvej. Jeg fik at vide, at 17 dage er alt for kort tid. Det viste sig at være sandt. Men det var sådan det kunne blive. Shoma, Tinne, Maria og jeg rejste afsted fra København og et døgns tid og et misset fly senere, blev vi en varm og solrig eftermiddag budt velkommen af dansegruppen Wana Cecilia, Linda og Marco som havde ventet på os siden morgentimerne og derfor var i et godt og måske en anelse fuldt humør – af forventninger og varme Balimi. Det var en fuldstændig overvældende velkomst, og uden jeg vidste af det, satte jeg mig på et tog der tog fart og ikke er stoppet igen, heller ikke nu et døgns tid efter jeg er hjemme i Danmark igen.       Relationer vævet med silketråd Jeg er blevet flettet ind i et tæppe af venskaber, forbindelser, glæde, sorg og et fællesskab på tværs af sprog og kulturer som jeg troede jeg forstod. Nu hvor jeg ser det på nærmere hold, er det som så meget andet. Jo flere detaljer jeg opdager og får øje på, desto mere indser jeg, at jeg egentlig forstår meget lidt af det, der foregår. Det er en udveksling som bygger på så mange forskellige menneskers eksistens, væren og fortællinger og det store tæppe er vævet i fællesskab, nogle gange bevidst og andre gange uden vi selv ser det. Vi påvirker hinanden – os som kommer på besøg eller kommer for at blive, og de som byder os velkomne med åbne arme. Alt hvad vi gør, skaber reaktioner på godt og ondt. Der kan ikke eksistere skønhed uden det grimme og omvendt. Men jer ser at der er mere skønhed og glæde i vores kulturbro, end smerte og sorg. Selvom jeg har meget at lære, havde jeg en alligevel sær, ubeskrivelig fornemmelse af at forstå forskellige situationer, omend jeg hverken nåede at blive særligt god til kiswahili eller kisukuma. Jeg blev skarpere til at aflæse kroppe, ansigter og stemninger. Tog aldrig nogle steder hen uden min lille røde notesbog, som blev brugt til alt fra tegninger, lege, kryds og bolle og min egen interimistiske ordbog. Jeg ser frem til at komme tilbage og gense alle mine nye bekendtskaber, udvide min forståelse og væve lidt videre på tæppet. Vi ses på sommerlejr 2022, hvor I finder mig i opvasken eller bag Bununguletrommerne. Hilsen Clara [...] Læs mere...
    Bujora d. 10/2 2023 Det er så mit 18. ophold i Sukumaland, fordelt over 46 år. I år fylder jeg 70, så skal jeg ikke mere tage tjanser på lejren, haha! Vi bor som sædvanligt på museet på Bujora, min spritnye mand Malezu og jeg. Bujora er en god base for field research og vi tager på ture i omegnen. Vi mindedes Edwardi i de skønne lokaler i Gallopperiet på Christiania, det samme sted, hvor vi holdt begravelsen for et år siden, og hvor vi sad og så videoen samtidig med begravelsen i Kisesa. Æret være Edwardis minde. Kærlig hilsen fra Kirsten Larsen, Christiania [...] Læs mere...
    Der er så mange mange skønne sange som vi deler i vores store Utamaduni familie, og med alle vennerne i Sukumaland. I mange år skrev vi sangteksterne ned i vores private notesbøger, for så at udveksle med vennerne på øveweekender, så vi bedre kunne huske alle de mange fede, sjove, underlige og udfordrende tekster på swahili og sukuma. Og deres betydning. [...] Læs mere...
    I forbindelse med udvidelsen af Bujora primary school har vi forsøgt at hjælpe via en indsamling af penge her i Danmark. Det startede med at vi var nogle danskere, der var på Bujora, som fik en henvendelse fra landsbybestyrelsen for Bujora landsby, om vi ville mødes med dem, da de havde en forespørgsel til os. På mødet var der udover landsbestyrelsen også Renatus, Uffe, Koku og Jens. De havde store problemer med at skolen var alt for lille i forhold til det meget store antal børn der efterhånden var i landsbyen. Vi lovede at prøve at samle penge ind i Danmark. Vi fik en rundvisning på skolen og man kunne se at klasseværelserne var meget overfyldte. I rum der er beregnet til 50 elever var der de fleste steder ca 200 elever i. Så de sad på gulvet og over det hele. Og der var også kun 1 lærer til de mange elever. Da vi kom hjem til DK startede vi en indsamling. U-kassen har bidraget med 1700 kr. og der ud over er der samlet ind via en fb hjemmeside: The extension of Bujora Primay School. I alt fik vi indsamlet 19.700 kr. Vi vil gerne takke alle der bidrog. Budgettet for byggeriet var ca. 100.000 dkr. – så vidt vi forstod. Men man kan let misforstå hinanden pgr sprog/kulturforskelle. Det viste sig at det var aftalt med det offentlige skolesystem at hvis landsbyen fik bygget væggene så skulle det offentlig betale for taget. Det gik faktisk utroligt hurtigt med at bygge væggene d. 30 marts havde vi indsamlet pengene og d. 24 april var de 2 bygninger opført (altså væggene). Der var mange fra landsbyen der hjalp til med at bygge og de penge der manglede blev indsamlet fra alle husstande i landsbyen, også dem der ikke har børn i skolen. Dem der er mere velhavende bidragede med ekstra pengene. Status er at fordi taget skal betales af det offentlige, så er byggeriet gået lidt i stå. Formentlig fordi der ikke er penge på budgettet lige i øjeblikket. Nu er det ikke noget vi mener er usædvanligt eller man ser som et stort problem på Bujora. Vores oplevelser af byggerier og andre projekter i Tanzania, er at man tit arbejder ad hoc. Man går i gang når der er nogle penge og når der mangler penge tager man en pause. Det er en konsekvens af at pengene er små. Vi synes det kunne være rart at få bygget tagene færdige. Så vi vil gerne lave en ny indsamling i samarbejde med landsbybestyrelsen på Bujora. Vi håber på opbakning og lader høre fra os når vi går i gang. Mange hilsner fra indsamlingteamet V/ Jens Idoke Link til lille videoklip fra byggeriet:   [...] Læs mere...
    Ukassen er tom Når der ikke bliver afholdt lejr, kommer der ingen penge i ukassen. Og ingen penge, ingen tilskud til nye projekter i Afrika. Så derfor er der ikke rigtig noget at fortælle om året der gik Året før, i 2020, støttede vi 5 projekter. 3 af dem blev gennemført i 2020. Det 4. blev gennemført i år. Og det 5. er stadig ikke gennemført. Derudover afventer jeg i skrivende stund information om, hvordan det er gået med endnu et projekt, som modtog penge i 2019. I kan læse om projekterne her i Mwaka Huu. Til efteråret efter en dejlig lejr, hvor vi forhåbentlig har fået en masse penge i kassen, regner vi med, at der igen kan søges om støtte til gode projekter. Glæder mig til at se jer allesammen til sommer! Kh Tine, på vegne af ukassen April 2022 [...] Læs mere...
    Granlunden d. 14. jan. 2021. Hej kære ven. Jeg har det selv godt, men har i dag talt med min unge ven, Silke, som for få dage siden mistede sin elskede mor, Ida “Liku” ( den forbeholdne). Ida fik sit afrikanske sukumanavn, Liku, da vi i 1981 havde besøg af vor ærværdige, ældre sukuma- kulturpersonlighed, Mzee Kang´wina Mihumo. Han yndede at give traditionelle sukuma-navne til sine europæiske venner, for som han sagde “I har igennem tiderne givet os afrikanere alle de kristne, bibelske navne, som vi har taget til os med glæde når vi blev døbt ind i den kristne tro. Med et traditionelt sukumanavn vil I nemt kunne finde en navnebror eller søster når I en gang rejser til Sukumaland, hvor I altid vil være meget velkomne, og helt sikkert vil blive inviteret hjem hos jeres navnesøster eller – bror“. Jeg husker hvordan osse Ida Liku rejste til Tanzania og kom til at bo hos sin sukumafarmand, Marco Masalu og hans smukke hustru, Veronika og hele deres familie i landsbyen Nyamadoke, hvor DK- kulturforeningen,”Matendo” havde sin afrikanske søster-organisation, “Daraja”( broen). Det blev i 1980-erne Ida´s faste base ved sukuma-dansegrupperne´s samlingssted i Nyamadoke (bananstedet). Der ud fra kom Ida rundt for at udvikle sin interesse for bæredygtigt jordbrug og landsbyliv i sukumafolkets forskellige områder, og igennem danse – og samværsinteressen kom hun vidt omkring i områdets landsbyer, og elskede det i fulde drag sammen med os andre fra DK. Senere da Ida blev mor til lille Silke Mia, kom hun sammen med Århus – dansegruppen til Ramten Skov´s Utamaduni – dansesommerlejr hvert år og blev en drivende kraft i kreative forberedelser og aktiviteter under og efter lejren. Ida sørgede bl. a. for at lejrens mange sæt børne -stylter hos “børneteltet” var klar til brug, når børnene ville stavre rundt med ansigtet i øjenhøjde med de unge og de voksne. Når ugens lejr skulle slutte var der altid en stor del glemt og bortkommet tøj og ting, som Ida ansvarsfuldt hængte til tørre, sorterede og annoncerede om og, hvis det var nødvendigt opbevarede til næste års lejr. Jeg vil altid huske Ida for hendes gåpåmod og dedikation ved mange fælles informationsmøder, hvor livlige debatter om stort og småt foregik i middagsheden under cirkusteltdugen “skyggehatten” i Ramten Skov. Ida havde ofte et indlæg og et debatudgangspunkt til forsamlingen. Netop i år 2020 kunne vi ikke samles til Utamaduni sommerlejr p.g.a. corona – forholdene, men håber da at vi kan ses til Uta – lejr 2021. Da vil vi savne kære Ida og håber at andre vil tage sig roller med noget af Ida´s ansvarsfuldhed og gåpåmod….. Igennem mange års venskab med Ida har jeg lige siden Silke var lille, større, ung og nu haft et godt venskab med hende også. Det er jeg glad for nu og fremover, hvor vi sammen så vel som hver for sig ønsker Ida Liku fred og velvære i Det Store Hinsides. Hermed min dybe kondolence til alle der elsker og savner kære Ida Liku. Kærlig hilsen fra Sander Machombo Drypnæse. Granlunden, Emmelev kær, Djursland. [...] Læs mere...
    Chasasa Nursery – Pemba Her kommer en lille beretning fra planteskolen i Wete på øen Pemba. Først og fremmest vil Mbarouk på gruppens vegne gerne takke for støtten til vandforsyning på 4500 kr., som blev modtaget i 2020. [...] Læs mere...
    Edwardi Mashiku Ntemi er stille sovet ind 18. april 2022. Edwardi blev en utrolig vigtig del af Utamadunigruppens tilblivelse, udvikling og popularitet. Siden hans ankomst til Danmark i de tidlige firsere, i tiden hvor vi mødtes til karnevaller rundt i landet, og frem til i dag, har han inspireret og glædet ufatteligt mange mennesker. Han har både begejstret os alle med et utal af vidunderlige sange, som har været helt centrale i Utamaduni netværkets sammenhold, og åbnet mange mange menneskers øjne for et indblik i hans dybe rødder i Sukumaernes spiritualitet. I Sukumaland og Tanzania er han kendt som ‘Ham der lærte de hvide om Sukumakultur’. I sine velmagtsdage stod han i spidsen for Matendo i Danmark og Daraja la wakulima na utamaduni wao i Tanzania. Sammen med hans engagement i Utamadunigruppens formidling, har det været en uendelig kilde af inspiration til alle han mødte… Og vil altid være det… Eddy, we agree: You will always be here! [...] Læs mere...
    Hvor er det dejligt, at tilmeldingen til årets Utamadunilejr allerede er begyndt, og at vi hver dag kan se, deltagerantallet stige! Efter to års aflyste lejre er vi, i bestyrelsen, endeligt sikre på at vi kan holde sommerlejr i år. [...] Læs mere...
    Arshia Simon, barn af lejren, har været med til at lave et smukt lille portræt af Sander Machombo Kamera: Christoffer Kaimer Lys: Arshia Simon Eskandari Lyd: Kasper Alfredo Brunbjerg Knudsen Klip: Jens Fogh Petersen Medieskolerne Viborg, november 2020   [...] Læs mere...