Kære Utamaduni Nyhedsbrev læsere,
Så sidder jeg her på vores terrasse med morgenkaffen en kølig lørdag morgen i slutningen af marts måned. Solen har været hård ved Sukumaland den sidste måned og vi råber alle på regnen. Januar og februar var nogle fantastiske måneder med godt med regn og stor optimisme. Alle havde travlt i rismarkerne, først med tilberedningen af jorden og senere med udplantning.
Der er hårdt brug for folk med evne og lyst til forandring, hvis Tanzania skal nå sit ønskede mål om at blive et mellemindkomst land inden 2025. De udenlandske donorer er velvillige og Norge har allerede meldt sig med støtte til opsætning af et nyt told & skat system.
Vores 20 fods container med to traktorer, kirkeorgler og 90 computer til Nyanguge Development Foundation blev hårdt berørt af præsident Magufuli´s fyring af de 5 topfolk i told & skat. Containeren fik en frigørelse halvanden måned senere en planlagt, da ingen nu havde kendskab til import proceduren. Det medførte en ekstra oplagringsudgift på kr. 15.000 til havnemyndighederne i Dar Es Salaam.
Min søn Ejnar Knud Erik, mor Mondester og jeg var i Iringa for at besøge gravstedet for Chief Mkwawa (Hehe folket) i det sydlige Tanzania. Chief Mkwawa er kendt for hans modstand mod den tyske koloni magt/administration og deres skatteopkrævning. Han forsvarede sig og undgik tysk tilfangetagelse i 5 år, hvorefter han skød sig selv, da han tilfangetagelse var nært forestående i 1898. I mens vi står ved Mkwawas gravsted, bliver vi ringet op af transporter med besked om at vores containeren nu er på vej til Nyanguge/Mwanza. Vi får travlt, da der er ca. 1000 km hjem. Vi når at fange en bus i Iringa, Mohamed Trans med endestation Mwanza. Allerede inden afgang på busstationen i Iringa er der noget der siger os, at dette bliver et maraton med masse af uforudsete oplevelse. Efter 60 km ryger kileremmen og motoren ophedes, før Dodoma (administrative hovedstad) er der problemer med brændstof til førelsen, og da vi når aften efter de første 10 timers kørsel, nægtes vi fortsat kørsel af vej-politiet. Dette pga. bevæbnede vej-røvere i det nært fremkommende bjergområde. Overnatningen bliver i bussen og næste morgen er der afgang kl. 5. Efter 8 timer kørsel når vi Shingyanga og Mohamed Trans er endeligt brudt sammen. Vi bliver alle passagerer stuvet over i en mindre bus som førte os trætte men sikker til Mwanza. Vi hjem til Nyanguge en time før container lastbilen ankommer fra Dar Es Salaam.
Orgler, computer og hospitalsudstyr er blevet udelt til gavn for udviklingen i Sukumaland.
De bedste og kærligste hilsner fra, Baba Chai – Mlalahsi Knud Erik